پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:13 - 1396/03/26

هندی‌ها مدعی شدند/ «فرزاد ب» را به عنوان پاداش خوش خدمتی به ما بدهید

وزیر نفت هند با ادعای کمک به ایران در شرایط تحریم گفت: انتظار داریم تهران با واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت هندی او ان جی سی، جبران کند.

به گزارش کارگرآنلاین، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت، دهلی نو که در دوران سختی در کنار ایران بوده، انتظار دارد تهران با واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت هندی او ان جی سی، که اولین بار این میدان را کشف کرده، جبران کند.

ایران که از طرح توسعه ای 5.5 میلیارد دلاری پیشنهادی توسط شرکت او ان جی سی ویدش هند رضایت ندارد، یک موافقتنامه اولیه برای توسعه میدان فرزاد ب با شرکت گازپروم روسیه منعقد کرده است.

وزیر نفت هند در این باره گفت: «ما برای روابطمان ارزش قائلیم. در روزهای سخت ایران، زمانی که کل کشورهای غربی این کشور را تحریم کرده بودند، ما با آنها ماندیم و مقدار قابل توجهی نفت از آنها خریدیم. ما همچنین زمانی که کانال های بانکی بازگشایی شد، تا پنی آخر (پول نفت ایران) را پس دادیم.»

اکنون ایران باید جبران کند. «ما این انتظار بالا را از ایران داریم. من امیدوارم ایران به آن پایبند باشد... روابط ما با ایران بر پایه تنها یک کالا یا یک قرارداد بنیان نهاده نشده است.

پس از آنکه تهران از واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت هندی خودداری کرده، هند تصمیم گرفته در سال مالی 18-2017 خرید نفت خود از ایران را به میزان یک پنجم کاهش دهد.

ایران هم این اقدام هند را با کاهش یک سوم زمانی که پالایشگاه های هندی برای پرداخت پول ایران فرصت دارند تلافی کرده است. ایران همچنین نرخ کرایه حمل بار محموله های نفتی خود به هند را افزایش داده و با امضای یک یادداشت تفاهم اولیه با شرکت گازپروم روسیه نشان داده که قصد عقب نشستن در این ماجرا را ندارد.

هند قصد دارد با استخراج گاز از میدان فرزاد ب ایران، آن را برای تامین نیازهای خود، به داخل خاک خود ارسال کند.

به گزارش تسنیم در حالی وزیر نفت هند مدعی کمک به ایران در شرایط تحریم شده است که این کشور با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی کرد و اجازه خروج پول نفت صادراتی ایران به هند را از بانک های هندی نمی داد. بر اساس سازوکار تنظیم شده حدود نصف پول نفت ایران به روپیه پرداخت می شد و ایران تنها می بایست کالاهای هندی را با این پول خریداری می کرد./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین